وبلاگ

فن ها محوری برج خنک کننده

فن ها محوری برج خنک کننده :
فن به دستگاهی گفته می شود که هوا را به جریان می اندازد ،فن ها از لحاظ کاربردی جهت مکیدن هوا،دمیدن هوا و یا گردش هوا مورد استفاده قرار می گیرند.فن های محوری جریان هوا را در راستای محور یا شفت پروانه عبور می دهند .فن های محوری عمدتاً در مواردی که افت فشار کم و دبی تخلیه بالاست به کار می رود.از لحاظ طراحی و ساخت فن های محوری، مشکلاتی که طراحان با آن مواجه هستند عبارتند از :
فشار هوا :فن شبیه یک پمپ آب است.هر دو به منظور به جریان انداختن سیال و تغییر فشار در آن به کار می روند.

هوا و آب هر دو سیال اند و بسیار شبیه به هم رفتار می کنند.فن در خروجی فشار بیشتری را نسبت به ورودی ایجاد می کند.این اختلاف فشار منجر به جریان یافتن هوا می شود.نکته کلیدی در شناخت فن ها و نحوه عملکرد آن ها،شناخت جریان هوا و فشار هوایی است که توسط فن در کانالی که متصل به آن است ایجاد می شود.ما نمی توانیم هوا را ببینیم ،اما می دانیم که وزن و فشار دارد.حتا اگر هوا حرکت نکند،وزن دارد و به همه مواد فشار وارد می کند.برای مثال ،فشار استاندارد بارومتری در سطح دریا ۲۹٫۹۲ اینچ جیوه است یا (psi14.7 )(پوند بر اینچ مربع)این فشار هوا را که در اطراف همه ما وجود دارد فشار جو نامیده می شود.فشار هوایی که توسط یک فن ایجاد می شود نسبت به جو دو حالت دارد:الف-فشار مثبت فن (در خروجی فن بیشتر از فشار جو است .این فشار مثبت ،هوا را به داخل کانال می راند). ب – فشار منفی فن (در ورودی فن کمتر از فشار جو است.وقتی که هوا به داخل فن کشیده می شود ،در ورودی فن فشار منفی ایجاد می شود.هوای جاری داخل کانال فن ،هم فشار استاتیک (sp)دارد و هم فشار سرعتی (vp)مجموع این دو فشا را فشار کلی (tp)می گویند.
فشار استاتیک (SP):
این یک قانون فیزیک است که هر گاه سیالی (هوا هم یک سیال است)تحت فشار قرار بگیرد ،فشار را به طور مساوی به تمام جهات اعمال می کند.با این فشار ،فشار استاتیک می گویند چون می توان بدون حرکت هوا وجود داشته باشد.وقتی که یک فن هوا را داخل یک کانال (منظور گلویی برج خنک کننده)به جریان می اندازد ،فشار استاتیک به سطوح داخلی کانال فشار وارد می کند.اگر فن خاموش باشد و هوای داخل کانال در جریان نباشد ،فشار استاتیک داخل کانال همان فشار جو است(۱۴٫۷ psi )
فشار سرعتی (VP):
فشار سرعتی (vp)،فشار ناشی از حرکت هوا است .سرعت ،نرخ جاری شدن هوا است(تندی)هر چقدر سرعت هوا بیشتر باشد،فشار سرعتی هوا بیشتر است.
فشار کلی (Tp):
فشار کلی (tp)مجموع فشاری است که در سیستم کانال فن وجود دارد .فشار کلی حاصل جمع فشار سرعتی (vp)و فشار استاتیک (sp)است. اصطلاحات مورد استفاده در ارتباط با فن ها:
CFM (فوت مکعب در دقیقه): نرخ جریان هوا،حجمی از هوا است که فن در یک دقیقه جابجا می کند .این مقدار معمولاً بر حسب فوت مکعب در دقیقه (cfm)اندازه گیری می شود.
FPM(فوت در دقیقه): سرعت،تندی هوای جاری داخل یک کانال یا در حال خروج از یک فن است. این مقدار برحسب فوت در دقیقه(fpm)اندازه گیری می شود.
Ov(سرعت خروجی): سرعت هوا در خروجی یک فن است.جداوال مربوط به فن ها معمولاًov فن را برای یک دبی معین (cfm)نشان می دهند.
RPM(دور در دقیقه ): سرعت گردشی فن بر حسب دور بر دقیقه اندازه گیری می شود .این مقدار معمولاً در مرکز محور فن اندازه گیری می شود .با این وجود RPM برای هر نقطه ای روی فن صادق است.
FPM(سرعت نوک ): سرعت نوک ،سرعت نقطه ای روی لبه خارجی پروانه است.سرعت نوک بیش از حد ممکن است به پروانه یا یاتاقان ها صدمه بزند.سرعت نوک بر حسب FPM (فوت در دقیقه )اندازه گیری می شود.معمولاً برای اطلاعات مربوط به فن RPM استفاده می شود،اما گاهی هم از FPM استفاده می شود.سرعت نوک معمولاً در مباحث مربوط به فن عنوان نمی شود ،اما باید معنی آن را بدانید.سرعت نوک را با ضرب کردن RPM فن در محیط خارجی فن محوری به دست آورد .(محیط پروانه (فوت)*rpm فن = سرعت نوک (
HP(اسب بخار): اسب بخار واحد اندازه گیری است که اشاره به ظرفیت کاری یک موتور دارد.موتور الکتریکی برای فن ها بر حسب اسب بخار رده بندی می شوند. موتورهای فن های کوچک ممکن است کمتر از یک اسب بخار باشد.موتور فن های کوچک تجاری ممکن است در رده بین سه تا ده اسب بخار باشند.
توان ترمزی(Bhp):توان ترمزی بار وارد بر موتور توسط فن است،یعنی توان لازم برای محور فن به اضافه اتلاف توان توسط تسمه V شکل.اطلاعات ارایه شده توسط تولید کنندگان فن،bhp لازم را برای یک cfm داده شده و فشار استاتیک معلوم برای یک فن خاص معین می کنند. گشتاور:نیرویی که با حرکت گردشی یا پیچشی منتقل شود.
اینرسی: اینرسی تمایل جسم ساکن به ساکن ماندن ،یا تمایل جسم در حال حرکت به ادامه دادن حرکتش در همان جهت است.اینرسی یک فن ساکن یعنی این که نیروی زیادی برای شروع به حرکت کردن فن لازم است.وقتی که فن به سرعت اصلی خود می رسد،به خاطر اینرسی نیروی کمتری جهت ادامه حرکت لازم دارد.
بازده :هیچ وقت یک فن بازدهی صد درصد ندارد .همه ی حرکت فن صرف به جریان انداختن هوا نمی شود.مثلاً مقداری از کار صرف غلبه بر اصطکاک قسمت های در حال حرکت می شود.بازدهی فن رابطه بین کار مفید انجام شده توسط فن و مجموع کار ورودی به موتور فن است.
ضربان فن: منظور از ضربان فن هنگامی است که cfm و sp فن در حال نوسان باشند.نتیجه این امر سر و صدا و ارتعاش در سیستم و انتقال هوا به محیط به صورت ضربه ای است.ضربان فن وقتی اتفاق می افتد که cfm به اندازه ای افت کند که مقدار اختلاف sp بین ورودی و خروجی مدنظر هنگام طراحی برآورده شود.وقتی که این اتفاق می افتد،فشار استاتیک کانال افت می کند و هوای داخل کانال به داخل فن باز می گردد.این اتفاق موجب می شود که فن spوcfm طراحی اش را به دست آورد . این چرخه پیوسته تکرار می شود و موجب ضربان هوا می گردد.بعضی از منحنی های فن،خط ضربان دارند،که بیانگر شرایطی است که تحت آن ممکن است ضربان روی دهد.
اثر سیستم:اثر سیستم ،تاثیر منفی بر عملکرد فن ناشی از اتصال آن به شبکه کانال است .منحنی ها و جدوال فن با نصب فن در شرایط ایده آل و انجام اندازه گیری های آزمایشگاهی به دست می آیند .وقتی که شبکه کانال به فن متصل می شود،شرایط کاری فن نسبت به شرایط آزمایشگاهی تغییر می کند و کارآیی فن تغییر خواهد کرد.    

آدرس

دفتر مرکزی: تهران - شهریار - پایین تر از سه راه فردوس - کوچه دباغ زاده - تلفن 09126486191

دفتر فروش: بزودی

مشخصات تماس

Email: contactاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

Phone: 09126486191

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید